آب و آیینه

به گلشن‌رویی آب و روشن‌روزی آیینه

آب و آیینه

به گلشن‌رویی آب و روشن‌روزی آیینه

پهلوانی و پادشاهی

حماسه رستم و اسفندیار به‏عنوان یکی از کهنترین داستانها و حماسه‏های ایرانی از دیدگاهِ «نمادین» شایسته ژرفکاوی بسیار است. در این حماسه و رویارویی، دو سرزمین، دو فرهنگ، دو سامانه ارزشی و سرانجام «پهلوانی» و «پادشاهی» در برابر هم مى‏ایستند. از دیدگاه «نماد شناسی اسطوره» رستم نمادِ «پهلوانی» است و اسفندیار نمادِ «پادشاهی»، و در عین حال در عرصه نشانه‏ها، پادشاهی نشانه «قدرت و ثروت» و پهلوانی نشانه «زندگی فرهنگی و اخلاقی». ( و به همین دلیل است که کام پهلوانان جز «نام» نیست و همواره نام را مى‏جویند و اگر نام خویش را از دست بدهند به گونه ای مرگ فرهنگی و اخلاقی دچار خواهند شد.)

در عرصه افسانه‏های ایرانی، پهلوانی همیشه با پادشاهی همانند دو روی یک سکه، پیوسته و همراه بوده است و پهلوانان همواره حرمت پادشاهان را نگاه داشته و به آنان یاری مى‏رسانده‏اند؛ به وقت جنگ به کمک رفته‏اند و بسیاری از آنان را به تخت نشانده‏اند و هم از آن روی، رستم به عنوان نماد پهلوانی ایران یکی از القابش «تاجبخش» است و از او به عنوان پهلوانی که پادشاهی بر او استوار است یاد کرده‏اند. ولی در حماسه رستم و اسفندیار برای نخستین بار و شاید هم واپسین بار «پهلوانی» و «پادشاهی» در برابر یکدیگر مى‏ایستند؛ کین مى‏توزند و مى‏جنگند و سرانجام فر شاهنشهی در برابر فر پهلوانی تیره مى‏شود و اسفندیار – نماد پادشاهی، قدرت و ثروت – بدست رستم -  نماد پهلوانی و زندگی اخلاقی – از پای در مى‏آید.

همواره چنین اندیشیده‏ام که جمع ثروت و قدرت با زیستی اخلاقی نه‏تنها مطلوب بلکه با اراده ای استوار ممکن نیز مى‏باشد و اکثر داستانها و حماسه‏های ایرانی این همانی و پیوستگی را باز مى‏نمایند. ولی گاهی اگر این دو با هم در تعارض افتند – که البته به هیچ روی نادر الوقوع نیست – آنچه درست و بآئین است غلبه و چیرگی «پهلوانی» بر «پادشاهی» است و نماد شناسی اسطورها و حماسه‏های ایرانی تاکیدی بر این معنا. ایدون باد!

نظرات 4 + ارسال نظر
امیر 10 آذر 1384 ساعت 04:16 ب.ظ

کاش که خرد زمانه را باشد که این همه نکراری بیش نیست.

پاتوق 11 آذر 1384 ساعت 07:19 ب.ظ http://patogh.blogsky.com

از نظر دکتر اسلامی ندوشن در این جنگ اسفندیار نماینده اتحاد دین و دولت است ( چون زرتشت او را رویین تن کرده و او از آن به بد کمربسته زرتشت شده ) که جز به بستن دست رستم نمی اندیشد و رستم نماد آزادی و سنت است . رستم نماد بشریت است و شکست او شکست بشریت ( امری غیر ممکن ) است حتی اگر طرف مقابل رویین تن باشد .

سلام نکته جالبی بود

من نه منم 12 آذر 1384 ساعت 01:12 ب.ظ http://www.mannamanam.blogfa.com/

جالب بود منتظر نکته های ادبی بعدی هستم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد