آب و آیینه

به گلشن‌رویی آب و روشن‌روزی آیینه

آب و آیینه

به گلشن‌رویی آب و روشن‌روزی آیینه

درباره فیلم «میم مثل مادر»

گلشیفته فراهانی

میم مثل مادر، ‌فیلمی معمولی و از نوع ایرانی‌اش بود. با ایده‌ای قابل توجه ولی بدون منطق و داستان و ساختار روایی منسجم. جدای از بازی خوب چند بازیگر آن تمام انرژی فیلم بر تأثیرگذاری احساسی بر روی مخاطب متمرکز بود و بنابراین از واقع گرایی اجتماعی دور و به تعبیری نه چندان دقیق فیلمی هندی از نوع ایرانیش! در پرداختن به مسائل مهمی چون سقط جنین، افراد و فرزندان معلول، جنگ، زنان مطلقه در اجتماع، و... در آن به هیج قاعده ذهنی و فکری تعهدی نشان داده نشده است جز برانگیختن عواطف مخاطب و گیشه. با احساسات و عواطف مشکلی ندارم اما وقتی احساسات چاشنی مسائلی که باید به صورت دقیق، واقعی و منطقی بدان‌ها پرداخت شود، به گمانم شیطنتی در کار است که راهی به دهی نخواهد برد و به جای پیش‌برد بحث به مغلطه و درجازدنی می‌انجامد که وضع کنونی جامعه ما جدای از آن نیست، و برای همین میم مثل مادر را فیلمی از نوع ایرانیش نامیدم. فروش زیاد این فیلم را هم بنظرم باید از همین زاویه دید؛ عوامزدگی و عوامفریبی* در قالب ملودرامی تأثیربرانگیز؛ و درنتیجه جذاب برای مخاطب عام با کمترین غنابخشی و سالم‌سازی فرهنگی.

 

* «عوامزگی به این معنا که با فرهنگ عامه مردم مماشات و مدارا می‌کند و مشهودات، مقبولات، مسلمات و حتی مظنونات، موهومات، و مخیلات آن‌ها را اصل می‌گیرد و تلقی به قبول می‌کند و هرگز در خود این‌ها شک و / یا مناقشه و تشکیک نمی‌ورزد؛ و عوامفریبی به این معنا که در همه کنش و واکنش‌های اجتماعی پاس خوشایند و بدآیند مردم را می‌دارد و هدف خود را تحصیل خوشایند آنان و جلوگیری از بدآیندشان، به جای پاسداشت مصالح و مفاسدشان.»

 

در همین مورد:

تماشای میم مثل مادر ملاقلی‌پور تلفات می‌دهد! به گفته‌ی مدیران سینماها، تا کنون چندین مورد غش و ضعف رخ داده است!

میم مثل چی؟ گزارش حنایی کاشانی از نمایش خصوصی میم مثل مادر و نشست پرسش و پاسخ کارگردان با دانشجویان.

نظرات 5 + ارسال نظر
امیر 9 آذر 1385 ساعت 03:37 ق.ظ http://khatkhati.persinblog.com

اکبر آقای گل سلام. من هنوز فلم را ندیدم اما کاش ادامه نسل سوخته را با میم مثل مادر نداشتیم...

فروغ 9 آذر 1385 ساعت 10:30 ب.ظ

همچین مالی نبود.ولی صحنه شکستن شیشه خیلی خدا بود.ولی جدا موندم واسه کدوم قسمتاش تلفات داده!!!

shooshoo 10 آذر 1385 ساعت 01:13 ق.ظ http://2okhtarbahaya.blogsky.com

salam akbar aghayeh gol;)
jodayeh az in barresihayeh daghigh.film kheili be delam neshast keh hich filmeh mosatanadoo manteghio va... enghadr in karo ba man nakardeh bood.
va man ro bad az 3 saal be geryeh andakht.vase hamin kheili bahash haal kardam.hala az har nzaar keh pointeh manfi begire.
:D:D:D
ghorbaaaneh shoma

نرگس 12 آذر 1385 ساعت 04:27 ب.ظ http://maktoub.blogsky.com

برای اینکه دو ساعت از وقت خودت را پر کنی و مثلا کمی به فرهنگ مملکت کمک کنی میری سینما و دو ساعت میشینی(هر چند هنوز در اعماق وجودت معتقدی دیگه اینروزها سینما رفتن مزه و فایده ایی نداره)هنوز فیلم تموم نشده می بینی دوستت که خوابش برده٬خودت هم سر درد گرفتی و آرزوی لحظه ایت این شده زودتر چراغها روشن بشه و بیای بیرون٬بری اونطرف چهارباغ چند تا فیلم درست سینمایی بخری و ببری خونه ببینی...البته این پایان ماجرا نیست٬درام ترین لحظه وقتی میشه که بری به تماشای فیلم دیگه ایی که خیلی تعریفش را شنیدی و اونهم فیلم درخوری از آب در نیاد!(تقاطع٬یه کپی حرفه ایی...)خیلی حرف زدم٬ببخشید یادآوری این دو تا فیلم هنوز عذاب آورند برای من!

مرتضی 3 شهریور 1387 ساعت 03:03 ب.ظ

فقط میتونم بگم متاسفم ... همین ... دوست عزیزی که از این فیلم خوشت نیومده و نقص هایی توی اون میبینی ... باید بهت بگم سخت در اشتباهی ... چون این طرز فکرت یه منتقد ازت ساخته که یا فقط نیمه ژر رو میبینی یا فقط نیمه خالی !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد